כאשר מדובר על קידום אתרים גדולים, יש מספר אתגרים שעומדים בפני המקדם
שאינם מצויים כאשר מקדמים אתרים קטנים יותר, למשל:
·מספר
הדפים הגדול לא מאפשר לקדם באופן אקטיבי (לרוב באמצעות קישורים
חיצוניים) את כל מילות המפתח בבת אחת.
·כל שינוי
רוחבי שמבצעים באתר עלול להשפיע על הרבה מאוד דירוגים בבת אחת
·באתרים
שהינם פורטלים לכל, אגף יש בדרך כלל מבנה משלו
·הצורך
לעבוד עם מספר גדול של אנשי צוות שלא לכולם יש בהכרח ידע בקידום אתרים
אם כך, מה הכי כדאי לעשות על מנת להתמודד טוב יותר עם כל אתגר שכזה?
מספר גדול של דפים
מכיוון שיש לנו מספר גדול מאוד של דפים ובסופו של דבר אנחנו רוצים
שכמה שיותר מהם יהיו מדורגים על מילות מפתח שונות, אין לנו בררה אלא לקבוע סדר
עדיפויות. כזכור, פוטנציאל הקידום של כל דף תלוי בפוטנציאל הקידום של הדפים
שמעליו, במיוחד בכל הקשור לקישורים חיצוניים (הכוח של הקישורים "זורם"
כביכול מעמוד אחד למשנהו). לכן, מעבר לבחירה של העמודים ומילות המפתח בהם נרצה
להתמקד, עלינו גם ליצור היררכיה נכונה וברורה באתר.
עוד דבר שחשוב לזכור הוא שאין טעם להתחיל לקדם מילות מפתח של זנב ארוך
בדפים פנימיים מאוד בצורה מסיבית. הדבר דורש המון זמן שאותו אפשר להשקיע בקידום של
עמודים שנמצאים מעלה יותר. קידום כזה בדרך כלל יוביל לכך שגם העמודים הפנימיים
יותר יזכו לדירוגים גבוהים.
שינויים רוחביים
קידום
אתרים הוא בדרך כלל עניין של ניסוי וטעייה והמקדם תמיד צריך לחשוב על
רעיונות חדשים לביצוע אופטימיזציה של האתר בהתאם לנתונים המתקבלים בשטח (היחס בין
כמות הכניסות להמרות, ה – CTR מתוצאות החיפוש בגוגל, זמן השהייה באתר וכך
הלאה). בניגוד לאתר קטן בו ניתן לבצע שינויים רוחביים בלי להסתכן, באתר גדול כל
שינוי עלול ליצור אפקט של כדור שלג שישפיע על הדירוגים של הרבה מאוד עמודים,
התנהגות הגולשים וכו'.
לכן, לא רק שעדיף לבצע את השינויים באופן הדרגתי ולבחון את ההשפעות של
כל שינוי לפני שמבצעים שינויים נוספים, אלא חשוב מאוד גם לתעד את השינויים שנעשו
על מנת שבכל שלב יהיה ניתן לחזור אחורה (Rollback). בהנחה שרוב השינויים
האלו הם שינויים
שמתבצעים ברמת הדף עצמו (On Page), זו לא אמורה להיות
בעיה...
בנוסף לכך, מידת הסיכון שאנחנו לוקחים על עצמנו בכל שינוי חייבת להיות
בהתאם למטרות העסקיות של האתר מכיוון שכל שהשינוי הוא מהותי יותר, כך גם התוצאות
עשויות להיות קיצוניות יותר (ממש כמו שמי שמשקיע בערוצי השקעה כגון מניות באופן
ישיר לוקח על עצמו סיכון גדול יותר מאשר מי שמשקיע באופן סולידי).
עבודה עם פורטלים
בכל הנוגע לפורטלים, מדובר באתגר גדול אפילו יותר מכיוון שפורטלים הם
לרוב אתרים שבהם יש כמה חלקים עם אגפים שונים. למשל, באתר העוסק בעריכת דין יכולה
להיות פינת חדשות, פינת מאמרים מקצועיים, פורומים, רשימת עורכי דין העוסקים
בנושאים שונים וכך הלאה.
במקרים כאלו עדיף קודם כל לקבוע סדר עדיפויות ולהחליט איזה אגף הכי
כדאי לקדם. לאחר מכן מבצעים אופטימיזציה ברמת ה – On Page. בשלב הבא בוחרים את החלק
הבא בעדיפות ומבצעים גם לו אופטימיזציה ברמת ה – On Page וחוזר חלילה.
לאחר שכל האתר עבר אופטימיזציה, אפשר לעבור לבניית קישורים. בראש
ובראשונה עדיף ליצור קישורים לעמודים הראשיים בכל אגף על מנת לקדם את האתר
בצורה רוחבית. בד בבד, אסור לשכוח גם את
יצירת הקישורים הפנימיים. לדוגמה, אם יש טור חדשות על פסיקה בנושא רשלנות רפואית,
אפשר לקשר לעמוד באינדקס בו ישנם את כל עורכי הדין לרשלנות רפואית. יצירת הקישורים הפנימיים האלו משרתת שתי מטרות
שונות :
1.חיזוק העמודים הפנימיים יותר באמצעות העברה של ה – Link Juice מעמוד לעמוד.
2.יצירת יותר המרות, פניות או מעורבות באתר. אחרי הכול, יש לא מעט
גולשים שאולי לא יגלשו בכל האגפים באתר, אבל בהחלט עלולים לעקוב אחרי קישור פנימי
לחלק אחר בו.
בשלב הבא אפשר להתמקד בקידום של עמודים ספציפיים ואולי גם מילות מפתח
נישתיות יותר כמו שתיארנו בסעיף הראשון. בכל מקרה, חשוב לזכור שמלאכת הקידום לא
מסתיימת כאן ותמיד צריך לעקוב אחרי הביצועים (המרות, דירוגים, CTR) על מנת לבצע אופטימיזציה באופן שוטף.
עבודה עם צוות גדול במיוחד
בעוד באתר קטן עד בינוני בדרך כלל יש מספר חד ספרתי של אנשי צוות (למשל
- מתכנת, מעצב גרפי, איש תוכן ומקדם), באתרים גדולים המספר הזה עשוי להיות גבוה
יותר. לכן, יש צורך להדגיש את החשיבות שבקידום אתרים לכל אנשי הצוות האחרים ולגרום
לכך שכל תהליכי העבודה על האתר ייעשו בהתאם לעקרונות המתאימים. לדוגמה, יש צורך להדגיש
בפני המעצבים הגרפיים או העורכים את החשיבות של תגי ALT לתמונות, להסביר לראש
צוות הפיתוח כיצד להשתמש בתגים המתאימים לגוגל וכך הלאה. כלל האצבע צריך להיות
שמירה על קשר טוב עם ראשי הצוותים האחרים על מנת שאלו יוכלו להעביר את הידע הזה
הלאה בשרשרת אל האנשים שנמצאים תחתם.
לצורת עבודה זו יש מספר יתרונות :
1.בתור מקדמי
אתרים או משווקים, אתם לא צריכים להיכנס להגדרות טכניות וביאור מושגים מתי
שאין בכך צורך (למשל, בזמן ישיבות צוות).
2.חיזוק האמון בינכם ובין אנשי הצוות יביא לכך שההטמעה של תהליכי
הקידום תתבצע בצורה טובה יותר ולא יהיה מצב של טלפון שבור שיגרום לנזק (דף מסוים
באתר שממש לא עבר אופטימיזציה, מאמר החלפות עם מספר מוגזם של קישורים יוצאים
וכו').
3.הקידום עצמו יהיה אפקטיבי יותר וכך תוכלו להתמקד בעבודה שלכם בלי
לחזור כל הזמן לשולחן הסרטוטים וכמובן תוכלו להימנע ממצב לא נעים מול מי שאתם
צריכים לספק לו הסברים...
בסופו של דבר, לא מדובר בעניין של שחור או לבן ולכל אתר יש את צורת
הקידום המתאימה לו. החוכמה היא כאמור לא להתפזר יותר מדי, לקבוע תכנית קידום
מפורטת לפני שניגשים לעבוד ולבחון את הביצועים כל הזמן.
המאמר באדיבות הבלוג של דניאל זריהן - קידום אתרים