לפעמים חברה שמתחילה הליך של קידום בגוגל צריכה לעשות עוד כמה דברים
בזמן הקידום על מנת שהתהליך יהיה אפקטיבי עבורה. למה הכוונה? כאשר חברה
גדולה מתחילה לקדם אתר האינטרנט שלה, צריך לקחת בחשבון שתהליך הקידום עלול
לסבול משתי בעיות עיקריות:
א. מילות החיפוש הן בדרך כלל מאוד קשות ותחרותיות- הרי חברת ענק היא
בדרך כלל מושא להערצה והעתקה, לכן סביר להניח שקמו הרבה מאוד מתחרים
וחקיינים שמקדמים באותן מילות חיפוש.
ב. קשה להצדיק כמה חודשים טובים של הוצאות ללא קבלת תמורה כספית מיידית
במכירות. תהליכי קידום אתרים הם ארוכים יחסית ועובר די הרבה זמן עד
שמתחילים להבין שרואים תוצאות באמת. לחלק מהחברות קשה להצדיק בפני ההנהלה
את העובדה שצריך לחכות את הזמן הזה.
ג. קידום אתרים בפני עצמו, עלול לא להספיק ויש צורך בשירותים משלימים
שיעזרו הן להליך הקידום באינטרנט והן לגיוס הלקוחות בטווח המהיר. הרי בעת
הקידום באינטרנט אנחנו מסתמכים על עבודה מצטברת לטווח ארוך, השירותים
הנוספים הם אלו שיתנו את התרומה השיווקית בטווח הקצר, עד שנראה את תוצאות הקידום האורגני.
אז איך עוזרים לתהליך הקידום:
הדרך לעזור לתהליך הזה היא עבודה עם מספר כלים משולבים המיועדים להליכי
וקמפיינים של פרסום באינטרנט, כאשר המטרה היא לייצר תמהיל שיווק שלם שיהיה
בנוי סביב הקידום. במילים אחרות לנסות להגיע לעוד גולשים פרט לאלו שיגיעו
כתוצאה מצבירת מיקומים אורגניים גבוהים.
מה זאת אומרת עוד גולשים?
צריך להבין איך בדיוק עובד האינטרנט כדי לדעת איך לפלח את קהל היעד
בצורה נכונה: קידום אתרים בגוגל פונה לקהל שהוא אקטיבי, דהיינו קהל שלקח את
היוזמה ורשם בחיפוש את מילות המפתח שבהם אתם מקדמים את האתר. זאת אומרת,
אם אתם בנק דיסקונט אז מבחינתכם לקוח אקטיבי, זה לקוח שרשם בגוגל
"משכנתאות". את הלקוח הזה יהיה ניתן לקבל כתוצאה מקידום של האתר בתוצאות
האורגניות. אבל מה עם אותו לקוח שגם רוצה משכנתא אבל לא יודע איפה לחפש?
איך פונים אליו?
מסלולי שיווק אלטרנטיביים
1. קישורים ממומנים- על מנת להגיע לזרימה מיידית של לקוחות מהאינטרנט,
מומלץ להתחיל תמיד מקמפיין אגרסיווי של פרסום בגוגל אדוורדס. הכוונה היא
לאותה מערכת שפותחה על ידי גוגל ומאפשרת הצגת מודעות טקסט פרסומיות במנוע
החיפוש עצמו לאחר שהגולש עשה את החיפוש. דהיינו אם אתם עוסקים בניהול תיקי
השקעות, תוכלו לשים את הפרסומת שלכם במקום הבולט ביותר שיכול להיות, באותו
מסך חיפוש- שבו הלקוח רשם בפועל: ניהול תיקי השקעות.
היתרון גדול הוא כמובן המיידיות- ברגע שתחליטו לעלות קמפיין פרסומי, כרבע
שעה אחרי זה, הפרסומות שלכם כבר יהיו באוויר. מדובר כאן על דרך מעולה לבחון
האם יש לקוחות מגיעים בתחום שלכם מהאינטרנט. אם יהיו לקוחות שיגיעו
לחברתכם כתוצאה מפרסום בממומנים, אז שווה מאוד להמתין לתוצאות באורגני, זה
כנראה יהיה מדהים.
2. פייסבוק- קמפיין פרסומי בפייסבוק, במטרה לקלוע לגולשים שיכולים להיות
לקוחות פוטנציאלים אך לא מחפשים את המוצר באופן אקטיבי, דהיינו לא מחפשים
בגוגל. הדרך לפרסם בפייסבוק היא כפולה:
א. קישורים ממומנים- עובד על אותו רעיון כמו בגוגל, כאשר התשלום הוא לפי
קליק, ההבדל הוא שהמפרסם צריך לבחור את קהל היעד(כאשר בגוגל הפרסום הוא
לפי מילות מפתח), לפי הרבה מאוד קריטריונים, כמו גיל, מקום מגורים,
תחביבים, חברים וכו..
ב. בניית פרופיל חברה בפייסבוק- דהיינו ניהול דף עסקי, שמרכז את כל
התכנים של החברה, תמונות, מוצרים, כתבות, סרטונים וכל שאר הדברים שגולשים
צריכים לדעת על החברה שלכם. הפרסום בפייסבוק, בכל אחת מהשיטות יכול להיות אלטרטיבה מעולה לפרסום באינטרנט, בזמן שמחכים לתוצאות הקידום האורגני.
3. פרסום באתרי תוכן- במיוחד במקרים בהם קהל היעד שלכם הוא מאוד ממוקד,
עלולה להיות בעיה, כי זה מיועד לקהל יעד רחב ולא מצומצם. דרך קידום אתרים
ניתן לפנות למספר גדול של גולשים, להגיע למאסות של גולשים. הבעיה נוצרת
כאשר מחפשים דווקא לא את הכמות אלא את המצומצם. במקרים כאלו, הרעיון הוא
לעבוד עם פורטל שעוסק בדיוק בתחום הזה ולפרסם אצלו. נכון שזה נשמע אולי לא
שיטת עבודה מבריקה אבל זה בדיוק המקרים שאם אתה מחפש לפרסם מאלף כלבים,
עדיף הרבה יותר למצוא אתר בתחום הכלבים ומאלפי כלבים ולפרסם שם.
4. פעילות פורומים- פעילות פורומים היא דבר מעולה כאשר מדברים על השקה
של עסקים חדשים שנכנסים להגדרה של צעירים ומגניבים. אם אתם משיקים אתר
אינטרנט בתחום המסעדות או אפילו מסעדה חדשה, זה כנראה המקום בשבילכם ליצור
בו רעש, הכוונה היא כמובן לאתרים ופורומים בתחום האוכל, מסעדנות וצרכנות,
משם יגיע קהל נפלא שישמח לבדוק מסעדה חדשה.
5. יחסי ציבור באינטרנט- כאן אנחנו מדברים על תהליך שהוא בדיוק הפוך
מהמקרה הראשון שדיברנו עליו בפעילות פרסומית באתרי תוכן. הכוונה היא ליצירת
רעש גדול מאוד בתקופה קצרה מאוד. המטרה היא ליצור סיפור מעניין כל שהוא
ולהפיץ אותו בין העיתונים הקיימים באינטרנט. זאת אומרת כל אתרי החדשות
שזוכים לקריאה של כמעט כל המדינה. התוצאה היא רעש גדול מאוד, מהיר מאוד
וקטלני, הבעיה היחידה היא שהוא מגיע מהר ונעלם מהר.
אין עוררין על כך שבעידן המודרני של היום, יחסי ציבור הפכו להיות אחד
הדברים החשובים ביותר לכל מיני גופים שונים – חברות, מוצרים, סלבריטי,
פוליטיקאים, ספורטאים, עורכי-דין, ועוד. לפני שנתחיל לעמוד על היתרונות
בשימוש באיש יחץ, חשוב שנבין לעומק את המושג "יחסי ציבור" כי ייתכן שקיימת
בראשכם הגדרה שגויה:
הפעולה הנקראת "יחץ" נעשית ע"י אדם או חברה שמתמחית בעניין ומטרתה היא
לקשר בין הלקוח (חברה, מוצר, איש) אל התקשורת ולהשיג חשיפה לאותו גוף. ניתן
לראות כי באותה פעולה מתנהלת סוג של סימביוזה בין הגופים – התקשורת
מעוניינת בכתבות מעניינות בתחומים שונים אשר יעניינו את הקורא הממוצע – מה
שבעצם מעניק להם הלקוח ובכך גם מקבל חשיפה באמצעות אותו הכלי בדיוק.
עבודת יחסי הציבור מתבטאת בעבודה מאחורי הקלעים כאשר ישנה חשיבות
שהפעולה תראה טבעית ואמינה לקורא כמה שיותר ושהוא אינו יחוש כי התבצעה
בתוכן אותו הוא קורא עבודת יחץ. ניתן לראות דוגמא משמעותית מאוד שבה יחסי
ציבור שימשו כגורם משמעותי והרווח מהם לא הסתכם רק בחשיפה, אלא בהצלת חיי
אדם;
אני מניח כי כולכם מכירים את גלעד שליט וסיפורו:
אביו של גלעד, נועם, פנה לכל מיני גופי תקשורת באמצעות אנשי יחסי ציבור
ובאמצעותם הצליח לקבל חשיפה עצומה בכל מקום תקשורתי קיים – טלוויזיה,
עיתונות, אתרי אינטרנט, רדיו ועוד. באמצעות הלחץ המאסיבי שנוצר כתוצאה
מהחשיפה התקשורתית, הצליח נועם לשכנע גורמים בכירים בממשלה כי חובה לשחרר
את בנו מהשבי הפלשתינאי ולהחזירו לארץ. כמובן שהיו גם גורמים אחרים
במשוואה, אך אין ספק שהעליהום התקשורתי שנוצר השפיע רבות על ההחלטה,
לתקשורת בישראל יש כוח עצום מכפי שניתן לתאר והחוכמה היא לדעת איך לנצל
אותו.
שימוש באיש או חברת יחסי ציבור זול בהרבה מפעולות פרסום דוגמת קניית
שטחי פרסום בעיתון, טלוויזיה, רדיו ואתרי אינטרנט – ולא רק שהוא זול יותר,
לרוב הוא גם יהיה יעיל בהרבה כיוון שהוא לא מקוטלג כשטח פרסומי, אלא משתלב
בטבעיות עם חלק מהתכנים של המדיה. אני אישית ממליץ לכם להשתמש בשירותי יחסי
ציבור וליהנות מתפנית חיובית משמעותית למוצר, החברה או האדם אותו אתם
משווקים.
יחסי ציבור באינטרנט = חשיפה טבעית
אם קראתם קצת תכנים אצלנו באתר בטח ראיתם שכבר מספר פעמים הזכרנו את
ההבדל בין חשיפה פרסומית לחשיפה שהיא נראית על פניו טבעית. הרי חשיפה שהיא
שטח פרסום זה דבר שהצרכן הממוצע מדפדף הלאה, בגלל זה הפרסומות הולכות
ונהיות יותר ויותר קיצוניות, הן מנסות למשוך תשומת לב מאנשים עייפים שכבר
לא רוצים לשמוע ולקרוא שום דבר.
לעומת זאת, יחסי ציבור מביאים מה שאנחנו קוראים לו חשיפה טבעית, שלא
נראית קנויה ולכן האפקטיביות שלה רבה יותר בהרבה. זה ההבדל בינינו לבין
משרד פרסום שרק קונה מדיה. לא משנה היכן אתם רוצים לקדם את העסק שלכם,
באינטרנט או בעיתונות, מה שאתם באמת צריכים זה חשיפה טבעית